מפטיר פרשת ויקהל

הקריאה שלי

הפטרה פרשת ויקהל

הפטרה פרשת ויקהל

מלכים א' ז: 40-50

7:40 וַיַּ֣עַשׂ חִיר֔וֹם אֶת־הַ֨כִּיֹּר֔וֹת וְאֶת־הַיָּעִ֖ים וְאֶת־הַמִּזְרָק֑וֹת וַיְכַ֣ל חִירָ֗ם לַֽעֲשׂוֹת֙ אֶת־כָּל־הַמְּלָאכָ֔ה אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֛ה לַמֶּ֥לֶךְ שְׁלֹמֹ֖ה בֵּ֥ית יְהוָֽה׃

7:41 עַמֻּדִ֣ים שְׁנַ֔יִם וְגֻלֹּ֧ת הַכֹּתָרֹ֛ת אֲשֶׁר־עַל־רֹ֥אשׁ הָֽעַמֻּדִ֖ים שְׁתָּ֑יִם וְהַשְּׂבָכ֣וֹת שְׁתַּ֔יִם לְכַסּ֗וֹת אֶת־שְׁתֵּי֙ גֻּלֹּ֣ת הַכֹּֽתָרֹ֔ת אֲשֶׁ֖ר עַל־רֹ֥אשׁ הָעַמּוּדִֽים׃

7:42 וְאֶת־הָרִמֹּנִ֛ים אַרְבַּ֥ע מֵא֖וֹת לִשְׁתֵּ֣י הַשְּׂבָכ֑וֹת שְׁנֵֽי־טוּרִ֤ים רִמֹּנִים֙ לַשְּׂבָכָ֣ה הָֽאֶחָ֔ת לְכַסּ֗וֹת אֶת־שְׁתֵּי֙ גֻּלֹּ֣ת הַכֹּֽתָרֹ֔ת אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הָעַמּוּדִֽים׃

7:43 וְאֶת־הַמְּכֹנ֖וֹת עָ֑שֶׂר וְאֶת־הַכִּיֹּרֹ֥ת עֲשָׂרָ֖ה עַל־הַמְּכֹנֽוֹת׃

7:44 וְאֶת־הַיָּ֖ם הָאֶחָ֑ד וְאֶת־הַבָּקָ֥ר שְׁנֵים־עָשָׂ֖ר תַּ֥חַת הַיָּֽם׃

7:45 וְאֶת־הַסִּיר֨וֹת וְאֶת־הַיָּעִ֜ים וְאֶת־הַמִּזְרָק֗וֹת וְאֵת֙ כָּל־הַכֵּלִ֣ים האהל [הָאֵ֔לֶּה] אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֥ה חִירָ֛ם לַמֶּ֥לֶךְ שְׁלֹמֹ֖ה בֵּ֣ית יְהוָ֑ה נְחֹ֖שֶׁת מְמֹרָֽט׃

7:46 בְּכִכַּ֤ר הַיַּרְדֵּן֙ יְצָקָ֣ם הַמֶּ֔לֶךְ בְּמַעֲבֵ֖ה הָאֲדָמָ֑ה בֵּ֥ין סֻכּ֖וֹת וּבֵ֥ין צָרְתָֽן׃

7:47 וַיַּנַּ֤ח שְׁלֹמֹה֙ אֶת־כָּל־הַכֵּלִ֔ים מֵרֹ֖ב מְאֹ֣ד מְאֹ֑ד לֹ֥א נֶחְקַ֖ר מִשְׁקַ֥ל הַנְּחֹֽשֶׁת׃

7:48 וַיַּ֣עַשׂ שְׁלֹמֹ֔ה אֵ֚ת כָּל־הַכֵּלִ֔ים אֲשֶׁ֖ר בֵּ֣ית יְהוָ֑ה אֵ֚ת מִזְבַּ֣ח הַזָּהָ֔ב וְאֶת־הַשֻּׁלְחָ֗ן אֲשֶׁ֥ר עָלָ֛יו לֶ֥חֶם הַפָּנִ֖ים זָהָֽב׃

7:49 וְאֶת־הַ֠מְּנֹרוֹת חָמֵ֨שׁ מִיָּמִ֜ין וְחָמֵ֧שׁ מִשְּׂמֹ֛אול לִפְנֵ֥י הַדְּבִ֖יר זָהָ֣ב סָג֑וּר וְהַפֶּ֧רַח וְהַנֵּרֹ֛ת וְהַמֶּלְקַחַ֖יִם זָהָֽב׃

7:50 וְ֠הַסִּפּוֹת וְהַֽמְזַמְּר֧וֹת וְהַמִּזְרָק֛וֹת וְהַכַּפּ֥וֹת וְהַמַּחְתּ֖וֹת זָהָ֣ב סָג֑וּר וְהַפֹּת֡וֹת לְדַלְתוֹת֩ הַבַּ֨יִת הַפְּנִימִ֜י לְקֹ֣דֶשׁ הַקֳּדָשִׁ֗ים לְדַלְתֵ֥י הַבַּ֛יִת לַהֵיכָ֖ל זָהָֽב׃

על הקשר בין ההפטרה לפרשה

שולחנות ומנורות, מכברים ומלקחיים הם הכלים והאביזרים של המרחב הקדוש – המשכן בפרשה ובית המקדש בהפטרה. כולם עשויים מחומרים יקרים בידי אומנים מומחים. נראה שהמשכן נבנה ברוח של יצירתיות אקסטטית. האנשים תורמים מרכושם היקר ביותר בנדיבות יתר, עד שמשה הודיע "איש ואישה אל יעשו עוד מלאכה לתרומת הקודש, ויכלא העם מהביא. והמלאכה הייתה דים לכל המלאכה לעשות אותה והותר" (שמות לו, ו-ז). האדריכלים הראשיים של שני המרחבים הקדושים, בצלאל וחירם, מתוארים ככאלה שנחנו באותן תכונות – חכמה, תבונה ודעת. המקדש נבנה על פי תכנית מפורטת שיצר שלמה, ויש בו זכר למעשה בראשית: "ויכל אלוהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה (בראשית ב, ב) ואילו בבניין המקדש "ויכל חירם לעשות את כל המלאכה אשר עשה למלך שלמה" (מלכים א, ז, מ). בימינו אנו, איננו יכולים להפנות את כוחות היצירה הרוחניים שלו למקום קדוש מרכזי. על כל אחד ואת מאתנו לעשות את ביתו למקום שהקדושה שורה בו ולראות את הקדושה במעשי היום-יום.

נטלי ברקן

נטלי היתה הנערה הראשונה שחגגה בת מצווה בבוקר שבת בבית הכנסת עמנואל באוקלהומה סיטי והאישה הראשונה שקראה בתורה באולם התפילה לבוגרים שם. כסטודנטית התפרנסה מהכנת בני ובנות מצווה, ועד היום היא עדיין נהנית לקרוא בתורה ולשמש כשליחת ציבור בקהילת הוד והדר בכפר סבא. נטלי חיה בארץ זה למעלה משלושים שנה, ובמהלכן למדה ולימדה יהדות במסגרות שונות. היא מכהנת במועצת המנהלים של קרן אברהם, במטרה לקדם שוויון ודו-קיום בין אזרחי ישראל יהודים וערבים. היא נשואה לדני ואם לשלושה בנים. נטלי מכירה את סוזי דבוסקין זה עשרים שנים; הן חוגגות יחד ראש חודש ומתפללות יחד בהוד והדר. לפני חמש שנים קפצה נטלי למים והשתתפה לראשונה בטריאתלון. סוזי משמשת לה כהשראה וכמורת דרך, לא רק בספורט אלא גם בחשיבה חיובית! השתתפותה במיזם הזה נובעת מאהבתה וחיבתה העמוקות לסוזי.

הקליטה את הקריאה
ליבנה דפנה יבנין

נולדתי שנה אחרי תום מלחמת העולם השנייה, הבכירה  להוריי אשר הגיעו ארצה שנה לפני הולדתי ויש לי שני אחים החיים בארץ. גדלנו בבית חילוני מוקפים בספרים, מוסיקה, אמנות ומדעים.  אהבתי לקרוא  והייתי הולכת לספריה כמעט כל יום ומסיימת כשליש מהספר בהליכה הביתה. אהבתי לצייר ולעטר, ואהבתי לנגן בחליליות ולשיר במקהילה. אבל, גם אהבתי ספורט, במיוחד ריצה, קפיצה לרוחק ולגובה, ולטפס על עצים. כשהייתי בת 17 התחלתי בחיפושים אחר רוחניות אשר הובילו אותי להבנות רבות וידע רחב בתרבויות שונות, ובסופו חזרה ליהדות, אולם לא למודלים אשר שנאתי בארץ. נסעתי ללמוד עיצוב המוצר ועיצוב תעשייתי בארה"ב, ושם מצאתי את היהדות שלי.  התחלתי בהדלקת נרות כל שישי וקריאה בסידור. לאחר מספר שנים, כאשר היינו בלאס וגאס, התחלתי להגיע לתפילות ב"בית שלום", בית כנסת קונסרבטיבי. היה שם  בעל קריאה ישראלי (לשעבר). שנתן לי ספר ליתורגיקה יהודית ששכפלתי, וממנו למדתי את טעמי התורה לשבת ולימים הנוראים, טעמי  ההפטרה, והמגילות.לקח לי כשנה לפני שהייתה לי ההזדמנות והביטחון להתחיל לקרוא בבית הכנסת, וזה כבר היה בהרנדון וירג'יניה, בבית הכנסת "בית אמת" ביום שחגגנו בת מצווה לבתי הלן. שם הפכתי לבעלת קריאה קבועה. כיום, אני ממשיכה לקרוא בתורה בבית הכנסת "הוד והדר" בכפר סבא.  

קריאות תורה מוקלטות

נשים קוראות בתורה