מדור זה של האתר מוקדש לאנשים עם צרכים מיוחדים.

אנו מאמינים שלכל אחד ואחת הזכות להיות חלק מהעם היהודי

ולקחת חלק בחיי בית הכנסת. בהתאם לכך, זו זכותם של בני נוער

לחגוג בר/בת מצווה ולעלות לתורה.

כל ילד/ה הם ייחודיים, והטקס חייב להיות מותאם ליכולותיהם וצרכיהם. אנחנו רוצות לפתוח צוהר ולהראות שזה אפשרי – שזה קורה. מדור זה כולל צילומים, קטעי וידיאו, ותגובות של הורים לטקסי בר/בת מצווה של ילדיהם עם צרכים מיוחדים.

תמונות וסירטונים:

סביבה תומכת

יצירת סביבה תומכת ומתן הזדמנות להשתתף בחוויה נורמטיבית משפיעים עמוקות על הילדים ועל הוריהם. בר/בת מצווה הינו טקס מעבר נורמטיבי המוליך לתחושה של "להיות כמו כולם" ולתחושת שייכות לקהילה, לחברה, ולעם היהודי בימינו ובדורות עברו. טקס בר/בת מצווה נחשב לטקס מעבר לבגרות, וגם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מדווחים על שינויים בילדיהם וסימני התבגרות בעקבות חגיגת טקס זה. ההצלחה בטקס עוזרת להורים ובני משפחה אחרים לתפוס את ילדיהם כמסוגלים ליותר. בני הנוער גאים בהישגיהם ותחושה זו תורמת לדימוי העצמי שלהם. ניתן לזהות בטקסים ביטויים לחוויה רוחניות בשלוש רמות של תחושת קשר והשתייכות: קשר לעצמך, שייכות לאחרים, ותחושת התעלות וקשר טרנסצנדנטלי.

כיצד עלינו ההורים, לפעול?

 

אם בנכם/בתכם לומד/ת בבית ספר של חינוך מיוחד בארץ, כדאי לכם לדעת
שהתנועה המסורתית מפעילה בחלק מבתי ספר אלו את "תוכנית בר/בת מצווה לילד המיוחד". התוכנית מופעלת בכ- 25 בתי ספר מיוחדים בכל הארץ. היא כוללת העשרה יהודית והכנה לטקס בר/בת מצווה המתקיים באחד מבתי הכנסת המסורתיים בארץ. הטקסים מתקיימים באמצע השבוע בימים שקוראים בהם מן התורה. הטקס הינו קבוצתי כאשר כל בן או בת עולה לתורה עם ההתאמות הנדרשות. לפרטים ניתן להיכנס לאתר:http://www.masorti.org.il/page.php?pid=1251. לצפייה בסרטון: https://www.youtube.com/watch?v=LuSwN9cWD74

masorti.org.il

אם אתם מעוניינים בטקס פרטני, עליכם ליצור קשר עם בית הכנסת ולשוחח אתם על האפשרות הזאת.
אם אתם חברים בקהילה כל שהיא, עדיף לקיים את הטקס בחיק הקהילה שלכם. סביר להניח שתחפשו מורה עם רגישות להוראת ילדים עם צרכים מיוחדים. חשוב לקחת בחשבון את היכולות של בנכם/בתכם, ואת ההתאמות הנדרשות. רצוי להתייחס ליכולת הריכוז, יכולת הדיבור, מיומנויות הקריאה, יכולת החיקוי והתפקוד המוטורי של ילדכם. רוב ההצעות המוצגות בסרטונים שבאתר מתאימות גם ללומדים עם צרכים מיוחדים. כאשר קובעים תאריך לטקס, חשוב להשאיר מספיק זמן כדי שקצב הלימוד יהיה רגוע. כמו כן, היות שלפעמים ההתפתחות של ילדכם היא אטית יותר, ניתן לשקול לחגוג גם אחרי גילאי 12/13.

הורים מספרים: